Nieuws

Gasgevulde draad? Niet doen!

Ja het antwoord is helder. Wij zijn GEEN voorstander van gasgevulde draad. Nou zien wij jullie denken en ‘Waarom dan wel niet’? Dat gaan wij proberen uit te leggen aan de hand van een stukje theorie maar voornamelijk wat wij in de praktijk hebben meegemaakt. Het lassen met gevulde draad (Engels: fluxed core arc welding of innershield® welding) is een variant op het MIG/MAG-lasproces met dien verstande dat er hierbij geen beschermgas gebruikt wordt. Dit zien veel mensen als een Lees meer...

Tochtlamellen en laslamellen tegen kou en rode ogen!

Blootstelling aan laslicht is gevaarlijk! De belangrijkste gevaren van onbeschermde blootstelling aan laslicht zijn: lasogen, staar en een verbrande huid. De lasser beschermt zichzelf met een laskap/lashelm en beschermende kleding. Maar omstanders staan bloot aan dezelfde gevaren. Het beschermen van omstanders rondom de lasplek is dus van groot belang. Het nemen van veiligheidsmaatregelen voor de laswerkplek is wettelijk verplicht. Lasgordijnen moeten voldoen aan de Europese EN-1598 norm, waarin eisen zijn vastgelegd over laslichtfiltratie, zelfdovendheid (vlambestendigheid), UV-stabiliteit en markeringen. Zowel lasschermen als Lees meer...

Voorkom boetes, voldoe aan de regels voor gasflesopslag PGS15

Vooropgesteld veranderd de PGS 15, de richtlijnen voor gasflesopslag om de aantal jaar. De laatste PGS 15 regels dienen altijd gehanteerd te worden, daarnaast heb je te maken met gemeente en de milieudienst. Zij bepalen uiteindelijk welke richtlijnen op het bedrijf van toepassing is. Uiteraard zijn er een aantal basisregels, die niet snel veranderen en waarmee een goede start gemaakt kan worden. Basisregels gasflesopslag De basisregels gelden al vanaf 125L aan gasflessen (klasse 2, ADR). Dit is al het geval bij Lees meer...

De functie van een reduceerventiel

Wat is nou eigenlijk de functie van een reduceerventiel op het gas? Naast veiligheid is het een stuk controle over het gas. In dit artikel leggen wij de functie en het nut van het reduceerventiel uit. Reduceerventiel Een reduceerventiel is een ventiel dat ervoor zorgt dat gas of vloeistof, aangevoerd uit een gasfles met hogere druk, geleverd kan worden aan een gebruiker op een enigszins constante lagere druk. Het verlaagt de druk van het gas of vloeistof uit de gasfles voor Lees meer...

Veilig omgaan met gasflessen

Een belangrijk onderwerp. Al meer dan 30 jaar hebben wij ervaring met gasflessen. Wij zijn op het moment het grootste depot en transporteur van Westfalen Gassen Nederland, dit resulteert in meer dan 15.000 kg gas. Gevaarlijk? Nee absoluut niet. Als je op de juiste manier met gasflessen om gaat. Het blijven namelijk gevaarlijke stoffen. Of er 1 gasfles in de auto vervoert wordt of tientallen op een terrein staan opgeslagen, in de basis is de omgang met iedere gasfles Lees meer...

In de Klepperman: de start van M. van Veenendaal en HK Transport

M.van Veenendaal en HK Transport BV. Opgericht 1880. De geschiedenis van dit echt Amerongse bedrijf: In 1880 begon Koen van Veenendaal met een hondekar in de “knollenbuurt”nu de Dooiweg. Hij kocht daar 202 vierkante meter grond voor F. 24,00 met daarbij nog F.0,01 legeskosten. Hij ging daarmee dagelijks naar Veenendaal en haalde daar jutezakken op die thuis werden gewassen. Als hij dan die schone zakken weer terugbracht nam hij voor de Amerongse winkels spullen mee terug zoals bruine suiker en jenever. De hondenkar Lees meer...

Jaarlijks 3300 doden door stof, dit kan voorkomen worden

Nieuwsbericht van de Long Alliantie Nederland: Er moet veel beter worden samengewerkt om longziekten tegen te gaan die door werk of werkomstandigheden kunnen ontstaan. De Long Alliantie Nederland (LAN), een samenwerkingsverband van onder meer patiëntenverenigingen, longartsen en zorgverzekeraars, overhandigt daarom vandaag een tienpuntenplan aan de Tweede Kamer. De LAN pleit onder meer voor betere arbeidsinspecties, meer betrokkenheid van huisartsen en een voorlichtingscampagne in alle betrokken sectoren. De arbeidsinspectie schiet tekort bij ‘stoffige’ bedrijven, zegt directeur Emiel Rolink in het NOS Radio Lees meer...

Wat is auto-darkening in een Speedglas lashelm?

Auto-darkening in één miliseconde. Wat betekent dat? Eén milliseconde = één duizendste seconde. Het vizier van een Speedglas™ lashelm wordt automatisch in een fractie van een milliseconde donker zodra de vlamboog aan is. Het scherm wordt weer automatisch lichtdoorlatend zodra de vlamboog uit staat. Hierdoor is het niet nodig het vizier open of dicht te klappen. Speedglas is een voorloper in deze technologie, de meeste automatische speedglas lashelmen zijn uitgerust met dit systeem. Bekijk de video om te zien dat Speedglas Lees meer...

Eerste workshop MIG lassen voor beginners groot succes!

Afgelopen zaterdag 7 oktober hebben wij de eerste workshop MIG lassen voor beginners georganiseerd. Een zeer praktijk gerichte workshop waar vooral handige Doe-Het-Zelvers veel lol aan beleven. Het doel van deze ochtend was de beginselen van het MIG lassen leren en daadwerkelijk zelf iets maken. De deelnemers konden kennismaken met verschillende soorten lasapparaten. Er werd gelast met staal, aluminium en RVS. Uiteindelijk met een propaanfles aan de gang om er zelf een houtkachel of plantenbak van te maken. Hier Lees meer...

Welke wolfraam elektroden gebruik je voor welk TIG las proces

Wolfraam elektroden hebben een zeer hoog smeltpunt van 3410°C. Hierdoor zijn wolfraam elektroden bij uitstek geschikt om in de verschillende metaalverwerkende processen een elektronische boog te doen ontsteken en te onderhouden, zoals bij het TIG lassen.Wat is TIG lassen en welke wolfraam gebruik je bij welk soort metaal? Alle onderstaande wolfraam elektroden zijn bij ons te koop of te bestellen. TIG Lassen TIG-lassen is een specifieke lastechniek. De naam is een afkorting en staat voor Tungsten Inert Gas en dankt zijn naam Lees meer...