Met het oog op veiligheid van carrosserieën en het verlagen van het brandstofverbruik zijn steeds meer autofabrikanten ander gaan construeren. Er wordt meer en meer gebruik gemaakt van lichtere, maar sterkere materiaalsoort zoals aluminium, HSS (High Speed Steel), UHSS (Ultra High Strength Steel) en boron-staal. Dit vraagt om een andere lasverbinding bij schadeherstelwerkzaamheden aan deze carrosserieën. Het antwoord op deze ontwikkeling is het MIG hardsolderen. Door de lage temperatuur bij het MIG hardsolderen, 950ºC in plaats van 1500ºC bij het MIG lasproces, is het autoplaatwerk aan minder verhitting onderworpen. Het resultaat hiervan is dat de zinkbeschermingslaag nauwelijks verbrandt en het autoplaatwerk veel minder structuurverandering ondergaat.
Koper kent vele legeringen met elk zijn unieke eigenschappen, in de automobiel industrie last men al jaren de moeilijke verbindingen met CuSi-3 vanwege het lagere smeltpunt, (hogere voorloopsnelheid geeft minder heatinput waardoor minder kromtrekken), tevens zijn plaatdelen vaak gegalvaniseerd om een goede corrosie weerstand te bewerkstelligen hetgeen natuurlijk perfect aansluit bij de keus van een koper silicium legering i.p.v. staal.
Perfect geschikt voor hardsolderen zijn de volgende lasapparaten:
Proeflassen met één van deze lasapparaten? Maak een afspraak per mail of bel ons op 0343-451496.