Blog Post

Vlaminslag en vlamterugslag bij autogeen lassen

Autogeen lassen is al eeuwen oud. Voordat de elektrische lasprocessen zijn intrede deed in Nederland, werd er al gebruik gemaakt van het autogeen lassen. Voor veel toepassingen zijn de elektrische lasprocessen ter vervanging gekomen, maar autogeen lassen komt nog steeds veel voor. Dit proces verdient wel vaardigheid. Regelmatig zien wij autogeensets terugkomen met vlaminslag of vlamterugslag. Naast het feit dat hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan, zijn de reparatiekosten vaak ook hoog. Er zijn een aantal manieren om dit te voorkomen. Daarvoor dien je het proces wel te kennen. Laten we daar mee beginnen.

Wat is autogeen lassen

Bij het autogeen lassen wordt de voor het smelten van het metaal benodigde warmte verkregen uit de verbranding van een brandbaar gas (acetyleen) met zuurstof. De vlam ontstaat na ontsteken van het gasmengsel dat uit het brandermondstuk stroomt. Voor het lassen van on- en laaggelegeerd staal valt de keuze voor het brandgas op acetylAutogeen lasseneen.
In de brander worden acetyleen en zuurstof in een bepaalde verhouding gemengd. In de juiste verhouding levert dit een relatief hoge vlamtemperatuur op van ca. 3200C.
Bij het lassen wordt gebruikgemaakt van een speciale brander. Deze wordt in de ene hand gehouden en een staaf vulmiddel in de andere.Het regelen van de lasvlam is belangrijk. Een overschot aan zuurstof tast het werkstuk aan; een overschot aan acetyleen kan niet op tijd verbranden en geeft te weinig hitte.
De vlam kan op 3 mogelijke manieren geregeld zijn:

  • Carburerende lasvlam: Bij deze vlam wordt er te veel acetyleen toegevoegd, in verhouding tot de zuurstof. De vlam heeft geen scherpe kegel maar een lange gele pluim.
  • Neutrale lasvlam: Dit is de juiste lasvlam. De kegel van de vlam is zo groot mogelijk geregeld, maar zonder dat er een pluim ontstaat. De kegel heeft vooraan een afgeronde punt. Bij deze vlam wordt alle aanwezige zuurstof aan het acetyleen gebonden, zodat automatisch geen zuurstof overblijft om het werkstuk te kunnen verbranden. Zo heeft het gas meteen de functie van beschermgas.
  • Oxiderende lasvlam: Bij deze vlam is er te weinig acetyleen geregeld. Er ontstaat een te kleine kegel met een scherpe punt. Door de overmaat aan zuurstof die in de lasvlam aanwezig is verbrandt het smeltbad tijdens het lassen. Dit kan ook opzettelijk gebruikt worden om het werkstuk te verbranden. Dit is de werking van een snijbrander.

Er zijn twee technieken voor het maken van een lasverbinding, de stekende en slepende methode. Tot 4 mm materiaaldikte is de stekende methode gebruikelijk, en bij een dikte van het materiaal > 6 mm wordt de slepende methode gebruikt. Bij rechtshandige mensen wordt hier ook wel gesproken over resp. ‘naar links’ en ‘naar rechts’ lassen, maar bij linkshandige mensen is dit natuurlijk precies andersom.

Gevaren van autogeen lassen – vlaminslag en vlamterugslag

Bij onregelmatigheden en ondeskundig gebruik kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Effecten zijn: knallen van de brander, vlaminslag en vlamterugslag.
  • Bij vlaminslag brandt het gasmengsel in de brander.
  • Bij vlamterugslag slaat de vlam terug achter de brander in de gastoevoerslang.

Terugslag is het terugstromen van het brandbare gasmengsel in de brander. Dit kan verschillende oorzaken hebben maar over het algemeen vindt een terugslag plaats doordat de brander te dicht op het smeltbad gehouden wordt. Bij een vlamterugslag schiet de vlam de brander en/of de slang in. In geval van een terugslag is het uiterst belangrijk het volgende in de juiste volgorde doen:

  1. Zuurstofafsluiter open laten
  2. Gasafsluiter dichtdraaien
  3. Brander laten afkoelen alvorens weer aan te steken. (evt brander met geopende zuurstofkraan in emmer water af laten koelen)
  • Het knallen van de brander kan een gevolg zijn van oververhitting of vervuiling van het mondstuk.

Vlaminslag en vlamterugslag kunnen een gevolg zijn van een verkeerde instelling van de druk.

Om het risico van ernstige gevolgen te beperken is een goedgekeurde vlamdover op elk acetyleenafamepunt verplicht gesteld. Dus ook tussen de acetyleendrukregelaar en de slang naar de brander. Wij adviseren jaarlijks het autogeenset te keuren en controleren. Wij vervangen hierbij altijd de vlamdover, maar checken ook de slangen op poreusheid en de kwaliteit van de branders.
In Nederland is minimaal een vlamdover op elke aansluiting voor acetyleen bij wet verplicht. Echter een werkgever in deze branche is verplicht om de veiligheid van zijn medewerkers te bewaken; daarom is het zeer aan te raden ook de zuurstofaansluiting van een vlamdover te voorzien.
Bij het aansteken van de vlam wordt eerst de zuurstofkraan geopend en daarna de acetyleenkraan. Na het lassen gaat het in omgekeerde volgorde: eerst wordt de acetyleenkraan dichtgezet, daarna wordt de zuurstofkraan uitgezet. (Anders ontstaat er roetvorming in de brander).

Persoonlijke Beschermings Middelen Autogeen Lassen

Bij autogene laswerkzaamheden moet de lasser beschermende kleding dragen en een lasbril met donkere glazen of een donker gelaatsscherm. Omdat de lasvlam minder sterk licht uitstraalt dan
een elektrische boog en ook weinig UV-straling geeft biedt een dergelijke lasbril voldoende bescherming.Autogeen lassen

Alle bovenstaande artikelen bij ons te koop. Bestel per mail of telefonisch.

Voordelen & Nadelen autogeen lassen

Voordelen:

  • Het toepassingsgebied is breed: Er kunnen veel materialen gelast worden, in vele dikten. Het is met dezelfde apparatuur ook mogelijk om te solderen en te snijbranden.
  • De apparatuur is relatief goedkoop. De aanschaf van de acetyleen gasfles is de grootste investering. Voor 10 L Acetyleen gasfles betaalt u € 411,00.
  • Er is geen elektriciteit nodig, zodat ook op afgelegen locaties gelast kan worden.
  • Er hoeft geen materiaal toegevoegd te worden; het is dus (desgewenst) mogelijk materiaal van het werkstuk zelf aaneen te laten vloeien.
  • Het is mogelijk materialen te lassen die elektrische stroom niet of slecht geleiden.

Nadelen:

  • Er is een brand- en explosiegevaar, doordat met zeer brandbare gassen gewerkt wordt.
  • Autogeen lassen vergt deskundigheid, vooral vanwege brandgevaar en het risico op vlamterugslag.
  • Er moet relatief veel warmte toegevoegd worden, doordat veel warmte verloren gaat doordat verbrandingsgassen naar de omgeving stromen.
  • Doordat veel warmte niet precies op de las terechtkomt maar in de nabije omgeving, is er een relatief grote kans op vervorming van het werkstuk.
  • In een kleine ruimte wordt het vaak snel erg heet, en door het bij de reactie vrijkomende kooldioxide ook benauwd. Dat kan vooral een bezwaar zijn als langdurig achtereen gelast moet worden.

Complete autogeen lasset kopenAutogeen lasset + laskist

Wij bieden verschillende soorten sets. De meest complete set, inclusief laskist bedraagt € 1150,00

Bestaande uit:

  • Cilinderwagen
  • Zuurstof gasfles 10L (eigendomcilinder) incl. vulling
  • Acetyleen gasfles 10L (eigendomcilinder) incl. vulling
  • Kist lasset gloor Lilliput
  • Gas en zuurstofslang 5 meter
  • Vlamdover
  • Cilindersleutel
  • Lasbril
  • Zuurstof drukregelaar
  • Acetyleen drukregelaar

Voor andere sets bekijk http://www.veenendaalbv.nl/autogeenlassen-hardsolderen-snijden/

Wij maken ook sets op maat. 

Tabel richtwaarde autogeen lassen

autogeen lassen tabel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer informatie?

Contactblok Cor lasapparaten

 

 

 

 

 

 

 

 

Beste hier uw autogeen lasset

  • Straat + huisnummer
  • Vink aan welke set u wilt ontvangen. U ontvangt zo snel mogelijk een bevestiging van uw bestelling met levertijd en eventuele transportkosten/verzendkosten.
  • Wilt u een andere samenstelling of heeft u een andere vraag, laat het ons weten. Wij maken dan een offerte op maat voor u.